Made to lose – the new gravel bike Focus Atlas
The ATLAS is our first gravel bike. It is our all-round bike, which is not made to bring you on top as the fastest, but it will handle everything on the way. It is like a reliable good old friend, with a big pinch of trail pleasure.
Who would build a bike “made to lose” you might ask. What sounds absurd, can make a lot of sense. When appointments and smartphones have control over daily life, it is more than ever important to find moments to escape. To celebrate small things: commuting through the park to get to the office or going on a short weekend trip with friends on the bike into nature. We have built a bike that will accompany your escape.
Thanks to the generous design of the frame it offers space for up to 47 mm wide tyres, riders of the ATLAS can go wild on the choice of their tyres. Furthermore, you can spec the ATLAS with 650B wheels. Sounds nice? Of course! So you can follow your personal taste and build a gravel racer or a fun trail bike out of the ATLAS.
The ATLAS is a rather long bike: the combination of the longer reach and the short stem gives the bike a really smooth ride. The high frontend gives confidence to the rider while going downhill. To keep our gravel bike playful the ATLAS frame got really nice short chainstays.
The ATLAS is not made for winning races, setting world records, or beating people. It’s made to lose. Lose your mind, lose track of time, to lose yourself. It’s for getting out in nature, having adventures, meeting people, and generally just having a great time.
Features - Focus ATLAS 6.7
Pushes boundaries
No matter where your destination is, the Focus ATLAS Gravbelbike will get you there. With wide handlebars, Shimano GRX components and reliable disc brakes, the ATLAS rolls safely and comfortably even on rough terrain
Bikepacking ready
To really provide a fitting solution for every wish, the ATLAS has mounting points on various parts of the frame. At the seat tube, you can attach one bottle cage, at the down tube we offer two mounting options. Rack, carrier, fenders and so on can be added to the fork and the rear. And yes! For the top tube, we offer a small special bag that comes with the 6.8 and 6.9 models.
Long-lasting wheel quality
Double sealed Novatec Road Boost hubs and 23 mm wide WTB rims provide long-lasting riding pleasure
Technologies
Cockpit Integration Solution | C.I.S
The Focus Cockpit Integration Solution (C.I.S.) provides the first functional stem with internal cable routing for mechanical shifting. All cables run from the handlebars into the stem and through the headset into the frame. For optimum shifting and braking quality, Focus has chosen a bending radius that allows smooth-running cables.
Road Boost
The ROAD BOOST hubs are wider and line up the cassette with the chainrings, so the chain runs perfectly again. At the same time, the wider hubs provide additional stiffness to the wheels, and as a result a better riding performance and higher durability.
Please note that pedals are not included!
Due to the COVID-19 pandemic and the resulting persistent disturbances in global supply chains, the illustrations and equipment information may differ from the actual bicycles.
The manufacturer reserves the right to replace components with components of equal quality.
Made to lose - FOCUS Atlas Gravel Bike
How to pack your bikepacking gear on a FOCUS ATLAS gravel bike
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2023
Günstiges Einsteiger-Gravel bike mit hochwertigem Rahmen und vernünftiger Ausstattung. Ich hatte das Glück, noch ein Bike zu bekommen (ist bei vielen Händlern nicht mehr erhältlich bzw nicht mehr lieferbar). Vorteile aus meiner Sicht: Züge und Leitungen verschwinden im Steuersatz. Deswegen nicht nur sehr aufgeräumte Erscheinung sondern auch vorteilhaft bei Lenkertaschenmontage. 12mm-Steckachsen vorne und hinten im Boost-Standart (nicht selbstverständlich). Sehr viele Montagepunkte (gibt's oft bei teureren Rädern nicht in diesem Umfang). Shimano GRX-Ausstattung (400er) mit hydraulischen Scheibenbremsen. Durch den hochwertigen Rahmen ist ein späteres Teileupgrade auch OK.
Das Rad ist kein Leichtgewicht. Es macht auch einen sehr stabilen Eindruck. Der Unterschied zum Rennrad und zum Fitnessbike ist deutlich. Bei 1,85 m Körpergröße und 84 cm Schrittlänge habe ich es in M gekauft. Das passt gut. Das Rad kam perfekt eingestellt und vollständig montiert in einem riesigen Karton bei mir an. Heute bin ich zum ersten Mal mit ihm gefahren, auf Straßen und auf Waldwegen. Für meinen Geschmack fährt es sich für sein Gewicht und die robuste Erscheinung recht gut. Mir gefällt es deutlich besser als auf einem Hardtail oder Fully. An ein Rennrad oder Fitnessbike kommt es natürlich nicht heran. Aber dafür ist es sicher auch nicht gedacht. Die Ausstattung ist wie beschrieben. Nur bei der Kurbel verbaut Focus die GRX 600 bzw. die Miranda xmod, wahrscheinlich je nach Lagerbestand und Verfügbarkeit. Ich bin zufrieden.